El Nido, Filippijnen – Sunshine en Island Hopping, dit is het leven!

Na Port Barton gingen we naar El Nido, een andere prachtige strandstad bekend om zijn enorme kalkstenen karsts die uit de zee uitbarsten als enorme groene dolken. We hebben onze accommodatie ingecheckt, en hoewel het geen Palawan -resort was, hielden we nog steeds van ons kleine huisje. In de spectaculaire kliffen die El Nido beroemd hebben gemaakt, heeft deze plek bewezen een van de echte edelstenen van backpackers accommodatie te zijn.

De eigenaren hier behandelen ons als familie en bieden service die acceptabel zou zijn in een 5 -sterren resort. De manager, Edda, biedt elke ochtend warm water voor koffie of koken, ze garandeert dat er iemand is om je in je kamer te begroeten en elke nacht in het donker het licht aan te zetten, en toen Dariece op een schelp had gestapt en een gezwollen had voet, Edda kwam zelfs langs en gaf haar ijs om het in te duiken. Het zijn dergelijke plaatsen die echt een bestemming iets extra’s geven.

Het spectaculaire strand bij El Nido

Het weer is eindelijk opgehelderd omdat we in El Nido zijn geweest en hoewel we overdag een paar wolken krijgen, is de zon de hele dag uit en we hebben geen druppel regen gehad in de 10 dagen dat we zijn geweest hier. We brachten heel veel tijd door in de restaurants op het strand genieten van veel meer tevreden uur zonsondergangcocktails terwijl we op de website werken, maar met de heldere luchten die we op een dag rond de omgeving hebben kunnen plannen.

Nick maakt zich klaar voor een duik in El Nido

Ik ging op een dag duiken en had 3 geweldige duiken. Met de kliffen die zo hoog boven de zee torenhogen, kun je verwachten dat ze diep in de wateren beneden dalen. De koraalwanden die ze onder water vormen, zijn adembenemend. Ik zag een schildpad, een paar blauw gevonden angelstralen, enkele zeepaarden en scholen van barracuda en tonijn, die rond de levendig gekleurde riffen zwermden die de zeebodem rond El Nido bedekten.

Schildpad in El Nido

Nog een blauw vond Ray in El Nido
Zeepaard in El Nido

Nick duikt met een ondiepte gele staarten in El Nido
De duikmeester, Tim, stond zelfs toe dat Dariece paste en Scuba duiken nog een poging duiken. Bij haar eerdere poging in Maleisië was ze niet in staat om dieper te worden dan 4 meter omdat haar oren niet gelijk zouden maken en helaas kon ze deze keer niet eens 1 meter naar beneden gaan. Het is duidelijk dat ze een oorarts moet zien, maar nu weten we tenminste dat ze niet zal kunnen duiken totdat ze dat doet. Meestal is een Discover -duik zo prijzig, dus we waren erg dankbaar dat de duikmeester op Sea Dogs Scuba bereid was om het volledig gratis te doen en ons het geld te besparen voor het ongelukkige resultaat. Op een dag krijg ik haar tot 18 meter bij me, maar het wordt niet deze reis.

Dariece’s duikpoging in El Nido
De volgende dag werden we wakker en kozen dat we zouden proberen een strand te vinden waarover we hadden gelezen in een gids voor de beste stranden van de Filippijnen. We liepen een paar uur langs de Rocky en in sommige gevallen schetsmatige kustlijn voordat we eindelijk opgeeft en terugkeerde.

Op onze wandeling om een ​​geheim strand te vinden
Op de terugweg naar El Nido liepen we langs een zandige, met palm omzoomd strand toen we een luide plof hoorden. Het was een kokosnoot die we hadden opgehaald en de volgende 20 minuten doorbrachten om de harde, met melk gevulde noot naar binnen te krijgen. Een idee maakte op dat moment betrekking op de geest, dus we hebben er nog een paar meer verzameld en gingen terug naar El Nido voor zonsondergang. We braken de kokosnoten open in kopjes en mengden hun zoete vloeibare midden met ananassap, ijs en lokale Tanduay -rum.

Kokoscocktails in El Nido
We nipten aan onze zelfgemaakte cocktails op het zand, terwijl de zon onder de enorme kliffen dook die boven de zee toren, terwijl de lucht zijn fantastische blues, roze en sinaasappels boven ons toonde. Op een gegeven moment kwam een ​​kleine bruine honden bij ons bij wie we Rex noemden. We gaven hem water en voedden hem wat extra kokosnoot. We wisten weinig dat we zojuist een K-9-vriendschap hadden gecreëerd die zou gaan voor onze resterende tijd in El Nido. Het is ongelooflijk hoeveel het weer en een goede hond je humeur kunnen dicteren, omdat we waren gegaan van geweekt, verdrietig en stinkend op Luzon, naar het strand, zoemen en stralen in Palawan.

Kokoscocktails op El Nido Beach!
Op een dag begonnen we met onze buren in Cliffside Cottages te praten over een boottocht. Kevin (Nieuw -Zeeland) en Kate (Engeland) reizen een jaar lang en zijn backpackers met een vergelijkbaar budget en reisstijl als wij. Dus meteen hadden we veel gemeenschappelijk en kozen ze Thoed we zouden de volgende dag een boottocht met hen doen. We hebben geluk gehad en het 3e echtpaar, dat we nog nooit hadden ontmoet, geannuleerd, dus we hadden de hele boot voor alleen al met ons. De bootman, Ronyal, was erg cool en nam ons mee naar plaatsen toen er geen andere boten waren.

De karsts rond El Nido
Hij herschikte de hele dag om menigten te voorkomen, wat echt goed was omdat de boten in hordes kunnen aankomen en enkele snorkelvizieren kunnen vernietigen. De snorkelplekken waar we naartoe gingen waren behoorlijk goed, maar de echte hoogtepunten waren de ongelooflijke grotten die zich gedurende miljoenen jaren door de kalksteen hebben gesneden, sommigen van hen openstaan ​​voor fantastische lagunes, volledig versterkt aan alle kanten door de stijgende kliffen.

De grote lagune rond El Nido betreden
Na een geweldige dag van het eilandhoppen vertelden we Kate en Kevin om ons op het strand te ontmoeten voor zonsondergang, waar we onze nieuwe voorkeurskokosnootschaalcocktail maakten, die natuurlijk een hit was met onze nieuwe vrienden. We hangen op het strand op verschillende bars die tot laat in de nacht genieten van drankjes, diner en geweldige chats.

Rex keerde terug naar onze tafel en opnieuw gaven we hem wat extra kokosnoot. Al deze aandacht maakte Rex zeer beschermend voor ons. Elke local die binnen 10 voet van onze tafel passeerde, werd geblaft en bijna aangevallen door onze nieuwe harige vriend. Op een gegeven moment kwam het idee om een ​​boottocht te plannen die ons naar een eiland zou brengen en ons daarheen zou brengen om een ​​nacht voor onszelf te zorgen voordat we ons later ophalen. Op een gegeven moment hadden we het over het kiezen van geen voedsel, water of vuur en probeerden gewoon te ‘overleven’ zoals we daar waren verlaten. Gelukkig na het terugkeren naar huis om 1 uur en het slapen van de rum waren onze geest een beetje veel logischer. De volgende ochtend en we organiseerden de reis met een volledige voorraad van die drie benodigdheden en nog veel meer.

De geiten op de weg voor onze boot!

De volgende dag haalde onze boot ons op en nam ons om 9:00 uur mee naar zee. Toen we op de boot stonden, kwam onze vriend Rex om de hoek vliegen en klom de ladder op de boot, geïdentificeerd om deel te nemen aan onze expeditie. We vroegen de bootchauffeur of het goed was en hij leek het niet te kunnen schelen. Dus gingen we, 2 Canadezen, 1 Engels, een kiwi en een Filipijnse honden af ​​om op een verlaten eiland te slapen. De eerste plek die ze hadden gekozen was weinig meer dan een privéstrand met een hut erop, dus legden we de chauffeur uit dat we iets volledig geïsoleerd nodig hadden. Hij nam ons vervolgens mee naar een ander eiland dat de ideale setting had voor de komende 36 uur van ons leven.

Onze camping voor de nacht op een eiland rond El Nido

De kliffen torenden boven een spectaculair wit zandstrand dat enkele van de leukste koraalriffen had die we ooit hebben gezien. We zwaaiden afscheid van de boot en richtten het kamp op door onze mugnetten onder een boom te hangen, net zoals we hadden gedaan in Mozambique. Het beste weg Kevin en ik werden geïdentificeerd om de vrouwen te ‘bieden’, dus gingen we op een visexpeditie met snorkels, maskers, vislijn en een zelfgemaakte speer. Onnodig te zeggen dat we niet succesvol waren dan de minnow die erin slaagde zijn mond rond de haak van Kevin te passen. We keerden terug naar de kust, blij dat we hadden gekozen om eten terug te brengen en later kookten we wat heerlijke spaghetti voor het avondeten.

Dariece kookt wat spaghetti op voor het avondeten

Die nacht hadden we veel meer heerlijke kokosnootschelpcocktails en bekeken een van de meest spectaculaire zonsondergangen die we ooit in ons leven hebben gezien. We spraken en lachten en bouwden een enorm vuur op het strand terwijl we luisteren naar ons iPod -dock en genieten van onze heerlijke maaltijden. De nacht [bleek] veel minder ambitieus te zijn als ons oorspronkelijke plan, maar veel leuker weet ik zeker.

Zonsondergang vanaf het strand op ons privé -eiland

De volgende dag brachten we door met snorkelen op het prachtige, onaangeroerde rif dat net uit het zand van ons privéstrand groeide. We zagen Moray Eels, leeuwenvissen, scheermesvissen en twee massieve gestreepte zeeslangen! Het was opmerkelijke snorkelen en er was geen reisboot in zicht. Al met al was het El Nido Island Project een van onze beste reisideeën en we hebben er net zoveel van genoten als het gezelschap van onze nieuwe vrienden. De reiservaringen van de Filippijnen hebben samen met het weer gevormd en we kijken ernaar uit om de volgende week hier te genieten voordat we naar China gaan.

Rondhangen met Kate

Kamp opgezet op ons eigen privé -eiland rond El Nido
Karsts op ons privé -eilandDariece chillin ’op ons privéstrand
Ons eigen privéstrand

7 Commando Beach in de buurt van El Nido
Mooie karsts rond El Nido
Verlaat de grote lagune in de buurt van El Nido

Geniet van lunch met onze nieuwe vrienden op de eilandhoppende reis in El Nido
Onze lunch op de eiland hoptrip El Nido

Blue vond Ray in El Nido
Clown -vissen duiken in El Nido

Duiken in El Nido
Het leuk vinden? Pin het! ?

Disclaimer: Geiten On the Road is een Amazon -medewerker en ook een filiaal voor sommige andere retailers. Dit houdt in dat we commissies verdienen als u op Links op onze blog klikt en koopt bij die retailers.