Klimbing Mount Snowdon – Wales’s Highste Top

Avontuurlijke Kate omvat affiliate links. Als u via deze links een aankoop doet, verdien ik een commissie zonder extra kosten voor u. Bedankt!

Delen op Twitter
Delen op Facebook
Deel op Pinterest
Deel op e -mail

Climbing Mount Snowdon is een van de beste avonturen die Wales te bieden heeft! Op 1,085 meter is Mount Snowdon de hoogste berg in Wales (en ook groter dan wat dan ook in Engeland – alleen Schotland heeft hogere toppen!), En beklimmen is het een overgangsritueel voor adrenaline junkies in het VK.

Mount Snowdon maakt deel uit van Snowdonia National Park, de meest populaire attractie in Noord -Wales. Dit was mijn introductie in Snowdonia, en het beklimmen van Snowdon was een geweldige was om kennis te maken met het park.

Dave en ik hebben gisteren Snowdon beklommen en ik heb een gids samengesteld voor potentiële klimmers.

Het Llamberis -pad

Dave en ik kozen ervoor om het Llanberis-pad te volgen-het langste en vele geleidelijke pad (en om die reden een eenvoudiger pad) met een retourtijd van ongeveer 5-6 uur.

Weet dit – alleen omdat het de gemakkelijkste route is, betekent dit niet dat het een gemakkelijke wandeling is. Het is niet. Alle routes vereisen veel werk, en we wisten dat er naar binnen ging.

Elke route eindigt met de steile klim naar de top. Het verschil is dat de eerste helft van de Llanberis -route veel langer is en lang niet zo steil is. (Maar eerlijk gezegd, het meest uitdagende deel van de hele klim was de zeer steile oprit aan het begin van de route! Laat het je niet ontmoedigen!)

We begonnen om 11:00 uur te klimmen en keerden om 17:20 uur terug, nadat we onderweg een paar pauzes hadden genomen en ongeveer 45 minuten aan de bovenkant doorbrachten. Dat was prima voor ons, maar idealiter zou je iets eerder moeten beginnen als je kunt, vooral in donkere maanden.

Wanneer u het Llanberis -pad neemt, moet u stoppen bij het sensationeel spookachtige Llyn Padarn, het meer aan het begin van het pad. Het lijkt op iets uit Nieuw -Zeeland.

Het landschap

Het landschap van Snowdon door het Llanberis -pad was gewoon verbazingwekkend. Een paar van mijn favoriete foto’s:

Hoewel het ‘s ochtends bewolkt was, was de zon het beste achter ons toen we de berg beklommen, elke heuvel geleidelijk heldergroen werd in het zonlicht.

De heuvels waren bedekt met eeuwenoude rotsmuren gebouwd om in de schapen te pennen. Schapen zijn allemaal voorbij in Wales (zo gemakkelijk om een grap te maken, en dat doe ik niet), en ze zijn overal op de berg, zelfs op grote hoogten.

De beste uitzichten waren echter op de terugweg. We stapten uit de wolk en weer in zonlicht, en omdat het de late namiddag was, was alles briljant verlicht, inclusief Llyn Padarn.

Ik heb ook een video gemaakt van een van de coolere uitzichten:

De trein

De Snowdon Mountain Railway is in gebruik geweest vanwege 1896 en is een interessant stukje geschiedenis. Een ouderwetse trein neemt je langzaam de berg op, in de buurt van het Llanberis-pad en neemt al het prachtige landschap op.

Round Trip -tarieven zijn £ 25 voor volwassenen; Eén manier is £ 18. Dit is de enige manier om de top te bereiken, behalve dat ze er alleen zijn.

De top

Na twee en een half uur bereikten we de top van Mount Snowdon! Iedereen die ooit een berg heeft beklommen, kan getuigen dat het bereiken van de top een fantastisch gevoel is. Vooral wanneer het laatste deel van de klim het moeilijkst is.

Bovenop staat een structuur met een kompas dat je laat zien wat je in elke richting kunt zien. Helaas voor ons waren we de afgelopen 45 minuten in een wolk geweest en konden we elkaar nauwelijks zien! Op heldere dagen kun je zien tot Ierland, het Lake District en zelfs het eiland Man.

Ook bovenaan staat het Summit -bezoekerscentrum, waar u een pauze van het buitenleven kunt nemen en wat eten kunt krijgen.

Wil je naar de top klimmen en dan de trein terugnemen? VEEL GELUK. De trein terug krijgen zonder een retour is een stand-by-alleen-proces en tickets zijn moeilijk te vinden. Plan om naar beneden te klimmen.

Kosten van het beklimmen van Snowdon

Hoeveel kost het om Snowdon te beklimmen? Het is gratis. Blissig vrij.

Snowdonia National Park heeft volledig gratis toegang, er zijn geen klimkosten, en we hadden een beetje geluk met parkeren – de meter was gebroken in de kavel, dus we hoefden niet te betalen. (Het kost meestal £ 4.)

Wilt u Snowdon goedkoop doen? Pak een lunch in – ze hebben eten aan de basis, top en halverwege punt, maar het is een beetje prijzig. Als u van ver gaat, vergelijkt u de vakantieprijzen om goedkoop onderdak in de buurt te vinden. De vakantieprijzen zijn altijd hoger in de zomer, wanneer het weer op zijn best is, maar klimmen in de herfst is ook niet slecht!

Tips voor het beklimmen van Mount Snowdon

Neem veel lagen mee! Het was koude ijskoud op de top-breng een waterbestendige winterseizoenjas, handschoenen en een hoed mee. (Omdat ik krullend haar is, ben ik geen enkele hoedmens-reken op mij, als ik je vertel om een hoed mee te nemen, meen ik het!)

Probeer op een heldere dag te klimmen. Je foto’s zullen zoveel beter zijn.

Moedig de lopers aan. Ja, sommige mensen rennen Snowdon eigenlijk weer op. Ik noemde ze de gekke mensen, maar man, waren ze inspirerend.